søndag den 15. januar 2012

Kage til kaffen

Idag var vi på besøg hos mine forældre og jeg havde sagt, at jeg da nok skulle medbringe lidt kage til kaffen.
Det blev til lidt forskelligt: Limetærte, muffins med tequila, cupcakes a la Tiramisu og bananmuffins.

Lime tærten er fra The hummingbird bakery og den er virkelig lækker :) Opskriften kan ses under billederne.



Limetærte

Bund:
500 gr. digestive kiks 
200 gr smeltet usaltet smør

Bræk kiksene i mindre stykker og finmal dem i en foodprocessor. Bland det smeltede smør i og bland rundt.
Smør en tærteform/springform (ca. 20-25 cm) og pres dejen ned i bunden og op af siderne. tryk dejen sammen og flad med håndroden.

Bag bunden i en forvarmet ovn ved 170 grader i ca. 20 min, eller indtil den er pæn gylden og fast.

Sæt bunden til side indtil den er helt afkølet.

Skru ovnen ned til 150 grader

Fyld til tærten:

8 æggeblommer (jeg brugte past. æggeblommer)
2 dåser kondenseret mælk (a ca. 400 g)
friskpresset saft og revet skal af 4-5 limefrugter

Kom æggeblommer, kondenseret mælk, limeskal og limesaft i en glasskål og pisk det forsigtigt sammen. Blandingen tykner naturligt.
Hæld cremen i den kolde tærtebund og bag den ved 150 grader ca. 20-30 min. Fyldet skal være fast  at røre ved, men stadig en anelse blødt i midten (ikke skælvende).

Lad tærten køle helt af, dæk den til og sæt på køl mindst 1 time, dog gerne natten over.

Når tærten skal serveres, piske 3-4 dl. piskefløde til den danner små bløde toppe. 
Fordel fløden over tærten og pynt evt. med limeskal.

Tærten er meget fyldig, men smager super godt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar