lørdag den 7. januar 2012

Citron kage og cupcakes

Man skulle egentlig ikke tro, at man har lyst til mere sødt, her lige efter julen og nytåret. Men jeg eeelsker jo at bage, så jeg kan ikke holde pause for længe af gangen.
Vi har flere i familien der ikke bryder sig om alt for søde sager og jeg vil så gerne have, at der er noget for enhver smag, når vi invitere til fødselsdage og ligende. Derfor er det ikke kun sukker frie ting jeg forsøger mig frem med, men også kager som umiddelbart ikke er så søde som sådanne lækkerier jo godt kan være ;)

Idag blev det til en lækker citron kage. Opskriften er fra Hummingbird bakery, ved godt den ikke ser ud af noget særligt, men den smager himmelsk.


Citronsandkage

325 gr sukker
3 æg
revet skal af 2 usprøjtede citroner
350 gr mel
1½ tsk bagepulver
1 tsk salt
2½ dl sødmælk (jeg brugte dog letmælk)
½ tsk vanillie
200 gr smør (smeltet)

Forvarm ovnen til 170 grader.
Pisk sukker, æg og citronskal godt.
Si mel, bagepulver og salt ned i en anden skål.
Bland mælk og vanillie i en trejde skål.
Kom skiftevis lidt af mel blandingen og mælken ned i æggeblandingen. Husk at røre godt hver gang der er rørt noget i. Gentag til det hele er blandet sammen.
Rør til dejen er let og luftig.

Hæld det smeltede smør i og rør det godt rundt.

Hæld dejen i en aflang form (jeg brugte en der var 11 x 30 cm) Husk at smøre formen godt eller fore den med bagepapir.
Bag kagen i ca 1 time alt efter ovnen

Mens kagen er i ovnen laver du:

Citron sirup

friskpresset saft og reven skal af 1 citron
1 dl vand
50 gr sukker

Det hele kommes i en kasserolle og bringes i kog for svag varme.
Skru op for varmen og kog til det er kogt ind til halvdelen.

Når den varme kage kommer ud af ovnen, hældes siruppen over.

MUMS



Herudover fik jeg lavet disse muffins:


De smager helt fint, men blev desværre lidt tamme i smagen. Selve kagen er der lidt stærk kaffe og lidt grand marnier i. Frostingen er mascarpone creme også med grand marnier. Så er de pyntet med mørk chokolade og så er der dryppet lidt grand marnier over. 
Næste gang vil jeg prøve med cognac eller kahlüa.
Til gengæld opfylder de ønsket om, at det skulle være en kage der ikke var alt for sød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar